Max-Prop Easy 4-bl Nav 90 30mm – 35mm / 1 1/8″ – 1 1/4″ / S-Drev

60041690 - 16" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel
42 671.00 kr
60041790 - 17" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel
42 671.00 kr
60041890 - 18" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel/S-drev
43 634.00 kr
60041990 - 19" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel/S-drev
43 634.00 kr
60042090 - 20" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel/S-drev
44 625.00 kr
60042190 - 21" Easy 90 4-bl Maxprop för Axel/S-drev
44 625.00 kr

Segling
MAX-PROP är det bästa valet för den kräsne seglaren. Propellerns
konstruktion gör att den alltid vrider sig till förinställd stigning
samt dess ur seglingssynpunkt optimalt utformade nav och propellerblad
gör att den är vald av världens ledande konstruktörer
och producenter av segelbåtar.

Full fart framåt

MAX-PROP: När propelleraxeln börjar rotera kommer
differentialen i navet att vrida bladen till den förhandsinställda
stigningen.

Full fart bakåt

MAX-PROP: Precis som när båten åker framåt, kommer propelleraxelns
roterande rörelse att vrida bladen 180° så att stigning
och skärande egg är samma som vid gång framåt. Detta innebär
att verkningsgraden är densamma vid gång bakåt som vid gång
framåt.

MAX-PROP ger lågt seglingsmotstånd

MAX-PROP roterar inte med vid segling

MAX-PROP med möjlighet att justera och välja stigning
för olika driftsförhållanden.

MAX-PROP har maximal diameter vid backning

Verkningsgrad
MAX-PROP är en segelbåtspropeller där bladen
under segling automatiskt ställer sig i neutral
position så att de ger minimalt vattenmotstånd.
Propellerns stigning kan justeras så att propellern
alltid kan anpassas till båtens vikt, längd, skrovform
osv för maximal effekt. Denna justering görs
genom att öppna propellerns nav och flytta på en
kuggkrans. På samma sätt är det också möjligt att
växla mellan höger- och vänstergående propeller.

 

Vattenmotstånd
MAX-PROPS viktigaste egenskap är att bladen
automatiskt går till neutral position så snart propelleraxeln
slutar att rotera och seglen övertar
framdriften av båten. Detta, tillsammans med
den hydrodynamiskt optimala utformningen
av MAX-PROP s´ blad och nav, gör att man
nästan uppnår den fasta propellerns effektivitet
när man kör för motor, och samtidigt behåller

foldingpropellerns minimala seglingsmotstånd.

 


Backning
MAX-PROP har samma stigning när man åker
både framåt och bakåt. När man backar så
vrids bladen så att bladets form i förhållande till
vilket håll man åker alltid blir densamma. Det
gör att MAX-PROP har samma verkningsgrad
vid backning som vid gång framåt Propellerbladens
vridningsmekanism, ”differentialen”, gör
att propellern alltid får sin förinställda stigning.

 


Under segling
MAX-PROP: När segelbåtens motor stoppas
kommer vattenströmmen runt propellerbladen
automatiskt att ställa dem i neutral
position, parallellt med färdriktningen, som
ger minsta motstånd vid segling. Propellerns
neutrala stigning behålls tills motorn
startas och axeln får en roterande rörelse.