Frakt och Leverans

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR HANDEL MED VAROR PÅ DISTANS

Här nedan följer information till dig om sådant som kan vara bra att veta och som hjälper dig att vara trygg i dina köp hos oss, till exempel våra köpvillkor, leveranssätt, ångerrätt samt garantier och service.

PRISER
Våra angivna priser kan bara ändras av omständigheter som Capella Marin AB inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms.
I alla priser ingår moms med 25 %. Om momsen skulle ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.
Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.

BETALNING
1. Faktura. Fakturan skickas tillsammans med din leverans och betalningsvillkor är 10 dagar netto. Vi tillämpar förnärvarande en dröjsmålsränta på 18%.
2. Kontant betalning. Du betalar kontant när du hämtar dina beställda varor i vår butik i Länna.
3. Betalkort. Betalkort accepteras som betalningssätt du hämtar dina beställda varor i vår butik i Länna.

PAKET SOM INTE HÄMTAS UT
För alla paket som inte hämtas ut debiterar Capella Marin AB kunden en avgift. Avgiften motsvarar de faktiska kostnaderna för returfrakt, expeditionsavgift och hantering.

SKICKA INGA FÖRSKOTT
Vi tar inte ansvar för till exempel pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.

MINDERÅRIGA
Minderåriga (under 18 år) måste ha målsmans godkännande för att få beställa från oss.

PERSONUPPGIFTER
Capella Marin AB
är ansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till oss. Dina personuppgifter behandlas av Capella Marin AB för att kunna administrera dina inköp och i marknadsföringssyfte. Dina personuppgifter kan dessutom lämnas ut till och behandlas av Capella Marin AB och våra samarbetspartners för marknadsföringsändamål.
Om du inte vill att dina uppgifter ska användas för direktmarknadsföring eller om du vill rätta till några uppgifter så behöver du bara skriva till:

Capella Marin AB
Fräsarvägen 4
142 50 SKOGÅS
Tel: +46 (0)8-39 09 00
E-post: marin@capella.se

MEDLEM I SWEBOAT
Capella Marin AB är medlem i Sweboat- Båtbranschens Riksförbund. Som medlem i Sweboat förbinder sig Capella Marin AB att följa gällande svenska konsumentlagar samt allmänna reklamationsnämndens rekommendationer

Adressen till Sweboat är:
Sweboat
Box 92065
12007 Stockholm
www.sweboat.se

FORCE MAJEURE
Capella Marin AB är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet.
Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.

SUPPORT OCH TILLGÄNGLIGHET
Har du som kund frågor eller undrar något kontaktar du vårt företag på:

Capella Marin AB
Fräsarvägen 4
142 50 SKOGÅS
Tel: +46 (0)8-39 09 00
E-post: marin@capella.se

ÅNGERRÄTT
Ingen affär är avslutad förrän du fått, provat och godkänt dina varor. Därför har du 14 dagars ångerfrist på alla varor som beställts per distans.
Som kund har du rätt att häva köpet, utan kostnad, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid vid eventuell försening.

14 DAGARS ÅNGERFRIST
Är du inte nöjd med något du beställt har du som kund rätt till 14 dagars ångerfrist efter det att du mottagit varan. Du har rätt som kund att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att varan fungerar. Du har alltid rätt att häva ditt köp om varan är slut. Ångerfristen gäller dock inte på förseglade datorprogram eller programvara om förseglingen har brutits. Varan måste skickas tillbaka i väsentligen oförändrat skick. Om du vill utnyttja din ångerrätt och ska varan skickas tillbaka i originalförpackningen. Du betalar själv returfrakten om du ångrar ditt köp.

BYTESRÄTT/REKLAMATION/RETUR
Om en vara är felaktig eller felexpedierad ska du så snart du upptäckt detta kontakta Capella Marin AB för instruktioner.
Gäller det en använd vara som gått sönder så ta först kontakt med Capella Marin AB. När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad pga felaktigt användande eller liknande, kommer den åtgärdas i enlighet med Konsumentköplagen. Visar det sig att varan har fel eller är felexpedierad återbetalar Capella Marin AB fraktkostnaden samt står för returfrakten efter åtgärd. Alla paket skickas ”fritt vårt lager”. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det till den som levererar varan genast på platsen. Vid byte eller retur står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad, där står ditt returkollinummer. Detta nummer används alltid vid eventuella reklamationer på posten. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

RETUR AV STÖRRE VAROR
När det handlar om större varor så kan du behöva en returfraktsedel. Kontakta i så fall Capella Marin AB. Vid byte eller retur av större varor står du för transportrisken. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad. Där står ditt returkollinummer som alltid används vid eventuella reklamationer av frakten.

ÅTERBETALNING DÅ DU VILL ANVÄNDA DIN ÅNGERRÄTT
När vi fått tillbaka varan och konstaterat att den inte är skadad betalar vi tillbaka det belopp du betalat .Återbetalningen sker inom 30 dagar.
Vid kontantköp sker återbetalningen i första hand via PlusGiro: 856070-8 eller Bankgiro: 156-9482.

SKADADE PAKET
Alla paket som lämnar Capella Marin AB sker enligt ”fritt vårt lager”. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det ska du anmäla det genast till den som levererar varan.

LEVERANSSÄTT
Alla försändelser skickas ”fritt vårt lager”.
Normalt tar det 1-5 arbetsdagar (vardagar) tills du har fått din beställning beroende på var du bor. Fraktsätt avgör hur lång tid det tar. Vi sammarbetar främst med Posten (DPD Företagspaket 16.00 samt MYPACK för Privatkunder) och tillämpar deras fraktpriser men i undantagsfall har vi även sammarbete med Schenker och Dansas. Postförskottsavgift på 60kr tillkommer vid beställning över 1000kr.

GARANTIER, REKLAMATIONSRÄTT OCH SERVICE
Varor som omfattas av garanti åtföljs av garantibevis. Detta gäller för garanti tillsammans med styrkande av betalning. För att du ska få rätt hjälp om varan gått sönder måste du följa anvisningarna i garantibeviset. Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom 3 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Påtala eventuella fel inom skälig tid. Vid tvister som vi inte lyckas lösa tillsammans, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden. Vi följer som medlemsföretag i Sweboat alltid deras rekommendationer.

FÖRETAGSINFORMATION

Capella Marin AB
Fräsarvägen 4
142 50 SKOGÅS

Tel: +46 (0)8-39 09 00
E-post: marin@capella.se

ORG.NR: 556249-9003

PlusGiro: 856070-8
Bankgiro: 156-9482
Momsreg.nr: SE5562499301